Penerapan Model Pembelajaran PBL dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Indahnya Saling Menghargai dalam Keberagaman
Abstract
A teacher is required to create a conducive classroom atmosphere to ensure an optimal and enjoyable learning process. One effort to improve students' learning outcomes is by developing an appropriate learning model. An effective learning model will help enhance students' engagement and learning achievements. This study aims to implement the Problem Based Learning (PBL) model to improve student learning outcomes in Islamic Religious Education (PAI) on the topic "The Beauty of Mutual Respect in Diversity" in Grade IV at SD Negeri 18 Sampean. The research method used is Classroom Action Research (CAR) with a qualitative and quantitative approach. The results show that the implementation of the PBL model can increase students' activeness in learning and positively impact their learning outcomes. This model encourages students to be more critical, active, and cooperative in solving problems presented by the teacher.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, W, Pembelajaran Melalui Model PBL (Problem Based Learning) DalamUpaya Meningkatkan Mutu Pendidikan, http://Wianti.multiply.com./journal/item/7
Anisyah, N., (2012), Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Koloid Kelas XiIpa Sma Negeri 1 Seisuka Tahun Pembelajaran 2011/2012. Skripsi, FMIPA, Unimed, Medan.
Arends, R. I. (2012). Learning to Teach. New York: McGraw-Hill.
Ariani, S.R, (2007), Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif TAI (TeamAssisted Individualization) Dilengkapi Modul dan Penilaian Portofolio Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Penentuan Dh Reaksi Siswa SMAKelas xi Semester I, http://repository.upi.edu/operator/upload/s- d025- 08113- chapter2.pdf, Diakses,10 Februari, pukul 19.20
Arikunto, (2011), Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Penerbit Bumi Aksara,Jakarta Ayu K, I., Sugiharto, dan Masyukri, M., (2013), Pembelajaran Kooperatif Group Investigation (GI) Menggunakan Media Teka-Teki Silang Dan Peta Konsep Pada Materi Pokok Koloid Kelas XI Semester II SMA Negeri 4 Sukarta Tahun Pelajaran 2012/2013, Jurnal Pendidikan Kimia, 2: 2337-9995.
Daryanto, (2010), Media Pembelajaran, PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera,Bandung. Dewin, (2009), Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Matematika: http://dewin221106.blogspot.com/2009/11/pendekatan- konstruktivismedalam.Html, Diakses ,10 Februari, pukul 19.20
Depdikbud, (1990), Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka. Dimyati, M., (1989), Psikologi Pendidikan, Jakarta, Depdikbud.
Dimyati dan Mudjiono, (2002), Belajar dan Pembelajaran, Rineka Cipta, Jakarta. Djamarah, S dan Aswan, Z., (2006) Strategi Belajar Mengajar, Rineka Cipta,Jakarta. Hamalik, O., (2010), Proses Belajar Mengajar, PT. Bumi Aksara, Jakarta.
Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2001). The Power of Problem-Based Learning: A Practical "How To" for Teaching Undergraduate Courses in Any Discipline. Sterling: Stylus Publishing.
Hanafiah, N., (2009), Konsep Strategi Pembelajaran, Refika Aditama, Bandung. Johari, J.M.C dan Rachmawati, (2006), Kimia SMA Kelas XI IPA, Erlangga,Jakarta.
Joyce, B., & Weil, M. (2000). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon.
Keenan, C., Kleinfelter, D., dan Wood, (1984), Kimia Untuk Universitas,Erlangga, Jakarta
Khairilusman., (2011), Implementasi Model Konstruktivisme Dalam Pembelajaran,http://Khairilusman.wordpress.com/2011/10/29.Implement a si-Model Kontruktivisme-Dalam-Pembelajaran, diakses ,10 februari, pukul 20.00Prawiradilaga, D.S., (2004), Mozaik Teknologi Pendidikan, Prenada Media, Jakarta Timur.
Mergendoller, J. R., & Thomas, J. W. (2015). Managing Project-Based Learning: Principles from the Field. California: Buck Institute for Education.
Pribadi, B.A., (2009), Model Desain Sistem Pembelajaran, Dian Rakyat, JakartaRiyanto, Y., (2010), Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Refrensi Bagi Guru/Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas, Penerbit Kencana, Jakarta
Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sadiman, A., (1990), Media Pendidikan, Pengertian Pengembangan, danPemanfaatan, Rajawaali, Jakarta.
Safitri, I.N., (2010), Studi Komparasi Penggunaan Media Komputer dan Teka-Teki Silang Pada Pembelajaran Kooperatif Metode TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Prestasi Belajar Siswa PadaMateri Pokok Tata Nama Senyawa Kelas X SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Ajaran 2009/2010, Skripsi, FKIP Universitas Sebelas Maret, Surakarta. Sardiman., (2005), Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Rajawali Pers,Jakarta
Sagala, S., (2009), Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta, Bandung Sanjaya, W, (2009), Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Penerbit Kencana, Jakarta
Saiful Sagala. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Slameto., (2010), Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya, RinekaCipta, Jakarta
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. Boston: Allyn & Bacon.
Sudjana, N., dan Ahmad, R., (2005), Media Pengajaran, Sinar Baru Algensindo, Bandung.
Sugiyanto. (2010). Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: UNS Press.
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.922
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.922.g300
Refbacks
- There are currently no refbacks.