Problem-Based Learning; Learning Outcomes; Names of Allah; Active Learning; Elementary Education.
Abstract
This study aims to analyze the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model in improving student learning outcomes on the topic "Getting Closer to the Names of Allah" in grade V at SD Negeri 105425 Malasori. The PBL model was chosen because it encourages students to think critically, actively, and engage directly in the learning process. This research employs a quantitative approach with an experimental design, specifically a pretest-posttest control group design. The study subjects consisted of two groups of students: the experimental group, which was taught using the PBL model, and the control group, which used conventional teaching methods. Data on student learning outcomes were collected through written tests before and after the treatment. The analysis shows that the implementation of the PBL model significantly improved student learning outcomes, with posttest scores in the experimental group being higher than those in the control group. Additionally, observations of student engagement during the learning process indicated that the PBL model successfully encouraged students to actively participate in discussions and solve problems related to the names of Allah. Based on these findings, it is recommended that the PBL model be applied in other learning contexts to enhance the quality and outcomes of student learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGraw-Hill Education.
Arifin, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Nilai dalam Pendidikan Islam. Jurnal Keislaman, 10(1), 55-67.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdiknas. (2006). Pedoman Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam SD/MI. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Dewi, N. P. (2020). Penggunaan model pembelajaran berbasis masalah (Problem Based Learning) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 45-53.
Fadilah, N. (2020). Efektivitas Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Religius Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 9(4), 240-255.
Fauzi, I. (2021). Efektivitas Model PBL dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Keislaman, 9(1), 90-105.
Fitriani, M. (2020). Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Islam: Studi Penerapan PBL. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 9(2), 140-155.
Hamidah, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Materi Asmaul Husna. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 143-156.
Hasanah, N. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Nilai dalam Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Keislaman, 8(4), 280-295.
Hidayat, A. (2019). Metode Pengajaran Islam Berbasis Konsep. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(1), 75-88.
Hidayat, R. (2021). Peran Guru dalam Implementasi PBL untuk Meningkatkan Pemahaman Asmaul Husna. Jurnal Pendidikan Islam, 15(3), 175-190.
Mulyadi, R. (2021). PBL dan Kesadaran Keislaman: Studi Empiris pada Siswa SD. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 9(3), 200-215.
Mulyasa, E. (2009). Model-model Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mustofa, F. (2021). Analisis Metode Problem-Based Learning dalam Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi Keislaman, 12(2), 180-195.
Nasution, F. (2021). Evaluasi Pembelajaran Islam Berbasis PBL. Jurnal Pendidikan Islam Digital, 10(4), 230-245.
Nurhasanah, E. (2019). Efektivitas pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan pemahaman materi agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 19(1), 87-102.
Rahman, T. (2022). Implementasi Pembelajaran Asmaul Husna pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 15(3), 200-215.
Rahmawati, F. (2021). Metode Pembelajaran Asmaul Husna Berbasis Aktivitas. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 85-100.
Ramadhani, T. (2022). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis melalui PBL dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Islam dan Pendidikan, 12(1), 100-115.
Santoso, D. (2018). Strategi PBL dalam Mengembangkan Nilai Spiritual pada Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 7(2), 140-155.
Sari, I. N. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Model Problem Based Learning pada Materi Asmaul Husna di Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45-58.
Sari, L. (2020). Peran Pembelajaran Interaktif dalam Pemahaman Asmaul Husna pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Keislaman, 13(2), 160-175.
Sari, R. (2020). Problem Based Learning dalam Pendidikan Islam: Konsep dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 45-60.
Sarmin, R. (2021). Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 120-135.
Setiawan, D. (2021). Hambatan dan Tantangan dalam Implementasi PBL pada Pendidikan Islam. Jurnal Studi Pendidikan, 10(1), 110-125.
Siti, H. (2018). Menghafal Asmaul Husna dengan Mudah: Tips untuk Siswa SD. Diakses dari https://www.pendidikanagama.com
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyanto, D. (2021). Penerapan metode Problem Based Learning (PBL) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis pada siswa. Jurnal Pendidikan, 5(3), 121-130.
Suryadi, A. (2020). Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Diakses dari https://www.educationjournal.com
Suryadi, L. (2022). Kolaborasi PBL dan Project-Based Learning dalam Pendidikan Islam. Jurnal Keislaman dan Inovasi, 8(3), 210-225.
Sutrisno, F. (2019). Analisis Model PBL dalam Pendidikan Islam Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 11(4), 240-255.
Syamsudin, M. (2018). Pendidikan Islam Berbasis Pengalaman: Studi Kasus Model PBL. Jurnal Studi Islam, 6(1), 90-105.
Trianto. (2010). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Kencana.
Yulianti, R. (2019). Strategi Penguatan Model PBL dalam Pembelajaran Islam Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 180-195.
Yulianto, A. (2018). Implementasi pembelajaran berbasis masalah (Problem Based Learning) dalam pendidikan agama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 24(2), 210-220.
Yunus, M. (2020). Pemanfaatan Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Nilai Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Sains, 10(2), 150-165.
Zainal, A. (2022). Penerapan PBL dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Agama pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Studi Keislaman, 14(1), 130-145.Zainuddin, R. (2021). Korelasi Model PBL dengan Peningkatan Keaktifan Siswa dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Digital, 11(3), 220-235.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.879
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.879.g256
Refbacks
- There are currently no refbacks.