Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Peer Group Teaching Materi Hijrah Nabi Muhammad Saw Kelas IV SD Negeri 100102 Panobasan

Juli Fauziah Lubis

Abstract


This study aims to improve the learning achievement of Grade IV students at SD Negeri 100102 Panobasan by implementing the Peer Group Teaching method in teaching the topic of the Hijrah of Prophet Muhammad SAW. The method encourages active student participation through collaborative learning, where students work in small groups to discuss and teach the material to one another. This study was conducted using a classroom action research design, which involved planning, implementing, observing, and reflecting on the learning process. The results of the study show that the use of the Peer Group Teaching method significantly improves students' understanding and performance in the topic of the Hijrah, as evidenced by improved test scores and active participation in class activities. The study concludes that Peer Group Teaching can be an effective method to enhance students' learning achievements, especially in religious education topics like the Hijrah of Prophet Muhammad SAW


Keywords


Learning Achievement; Learning Methods; Peer Group Teaching; Hijrah Of The Prophet Muhammad SAW; SD.

Full Text:

PDF

References


Abdul Majid. 2012. Belajar Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya

Andrizal Muslim, 2018. Penerapan Metode Peer Group Teaching Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 5 No. 1 Juli-Desember 2018

Hamzah B. Uno & Satria Koni, 2013. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Hasanudin, dkk, 2017. Hubungan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dengan Kepedulian Sosial Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 1 Darma Desa Cipasung Kecamatan Darma Kabupaten Kuningan, JURNAL AL TARBAWI AL HADITSAH VOL 1 No 2

Henny Dianawati. 2015. Pengaruh Penerapan Metode Peer Teaching Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Negeri Giring Kecamatan Manding Kabupaten Sumenep, Jurnal Ilmiah Mitsu (Media Informasi Teknik Sipil Universitas Wiraraja) Vol 3 No 1

Isra Hayati dan Dian Novianti Sitompul. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Peer Teaching Terhadap Peningkatan Aspek Afektif Mahasiswa Pada Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Program Studi Perbankan Syariah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah/Vol. 2, No. 2,

Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Lalu Syamsul Hakim. 2020. Pembelajaran Peer Group Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan, Civicus: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan | Vol. 8 No. 2

Melvi. 2012. Diskusi Kelompok Terbimbing Metode Tutor Sebaya. Bandung: Yrama Widya

Muhibbin Syah, 2012. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada Muhibbin Syah. 2010. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung:

PT Remaja Rosdakarya, 2010

Nana Sudjana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ngalim Purwanto, 1998. Psikologi Pendidikan Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Nur Rohmah. 2022. Pembelajaran Tutor Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Pai Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Adiwerna, Dian Widya: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan Vol. 6, No. 2

Nurul Ramadhani Makarao. 2009. Metode Mengajar dalam Bidang Kesehatan.

Bandung: Alfabeta

Nurul Ramadhani Makarao. 2009. Metode Mengajar Dalam Bidang Kesehatan.

Bandung: Alfabeta

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Yopi Nisa Febianti. 2014. Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar, Jurnal Edunomic, Volume 2 No. 2




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.860

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.860.g321

Refbacks

  • There are currently no refbacks.