Penerapan Model Pembelajaran Make A Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa tentang Asmaul Husna di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 106867 Bintang Timur

Eva Rahmadana Syahfitri Lubis

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of fourth-grade students on the material of Asmaulhusna through the Make A Match learning method. This research was conducted in two cycles, with each cycle consisting of one meeting. The results of the study indicate that the Make A Match method can improve student learning outcomes, with the percentage of student completeness increasing from 25% in the initial study to 100% in cycle II. Student activity also increased, with the percentage of student activity reaching 100% in cycle II. This study proves that the Make A Match method can be an effective alternative learning method in improving student learning outcomes.

Keywords


Problem-Based Learning, Learning Outcomes, Asmaul Husna, slamic Education, 5th-Grade Elementary School

Full Text:

PDF

References


Asy-Syarwani, A. R. (2011). Bimbingan dan Konseling Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aunurrahman. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Daryanto. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-contohnya. Yogyakarta: Gava Media.Fuzy Dwiyani Lestari, dengan judul skripsi, Penerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Pada Mata Pelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar,

Ghofir Abdul Zuhairini dkk (1983) Metode Khusus Pendidikan Agama,

Rahima. 2017. Penerapan Media Gambaruntuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 003 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal: Primary Program Stude Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu PendidikanUniversitas Riau. Volume. 6 Nomor. 2 Oktober 2017. ISSN: 2303-1514.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: ineka Cipta.

Sumayana, Yena. 2014. Penggunaan Metode Index Card Match Pada Mata Pelajaran IPS Pokok Bahasan Mengenal Sejaran Uang. Jurnal: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Skolah Tinggi Keguruan Ilmu Pengetahuan Sebelas April Sumedang. Vol. 2. No. 1 2015. ISSN: 2355-5343. Surabaya:UsahaNasional

Yuniantika, Defi. 2018. Penerapan Metode Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sdn Wirikerten Yogyakarta. Jurnal: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Sarjanwiyata Tamansiswa. Vol. 4. Nomor 2, Januari 2018.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.817

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.817.g316

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Eva Rahmadana Syahfitri Lubis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

Penerbit: Yayasan Al-Ahliyah Al-Islamiyah Aek Badak

Alamat: Jl. Mandailing Km 37 Desa Aek Badak Julu Kec. Sayur Matinggi, kode pos 22774, Kab. Tapanuli Selatan, Provinsi Sumatera Utara