Peran Pendidikan Ekonomi Dalam Membentuk Ekspektasi Masa Depan Keluarga Terhadap Pendidikan Anak

Dahlia - Harahap, Rizky Aprilia Siregar, Ahmad Luthfi Pulungan

Abstract


Abstract

 Family is the first place for children to get an education. Person parents act as educators in the family so that their daily attitude and actions days provide a stimulus to the child’s behaviour. Economic education in a family environment given by parents provides understanding and application of economic concept for children. The existence of financial education in the family is expected to be able to improve the family economy. This study contains how economic education is crucial to be taught and instilled in children to become individuals who behave economically in a rational, independent, and care for others. The research method used is the research method qualitative descriptive in a literature study with data sources derived from books or existing literature. This study indicates that attitudes and the behaviour that the child forms will influence their mindset deeply arrange and design its future.

Keywords: economic education, family education, and future expectations

 

Abstrak

Keluarga merupakan tempat pertama bagi anak untuk mendapatkan pendidikan. Orang tua berperan sebagai pendidik dalam keluarga sehingga sikap dan tindakan sehari-harinya memberikan rangsangan terhadap perilaku anak. Pendidikan ekonomi di lingkungan keluarga yang diberikan oleh orang tua memberikan pemahaman dan penerapan konsep ekonomi kepada anak. Adanya pendidikan keuangan dalam keluarga diharapkan mampu meningkatkan perekonomian keluarga. Kajian ini berisi bagaimana pendidikan ekonomi sangat penting untuk diajarkan dan ditanamkan kepada anak-anak agar menjadi individu yang berperilaku ekonomi secara rasional, mandiri, dan peduli terhadap sesama. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif kualitatif dalam studi pustaka dengan sumber data berasal dari buku-buku atau literatur yang ada. Kajian ini menunjukkan bahwa sikap dan perilaku yang dibentuk anak akan mempengaruhi pola pikirnya secara mendalam dalam mengatur dan merancang masa depannya.

Kata kunci: Pendidikan ekonomi; pendidikan keluarga; dan harapan masa depan.


Full Text:

PDF

References


Ayuningtias, T. (2014). Pengaruh Pendidikan Ekonomi di Keluarga,

Pembelajaran Ekonomi di Sekolah Terhadap Perilaku Konsumsi yang di

Mediasi oleh Prestasi Belajar. Tesis tidak diterbitkan. Malang. PPS UM.

Davis-Kean, Pamela. (2005). The Influence of Parent Education and Family

Income on Child Achievement: The Indirect Role of Parental

Expectations and Home Environment. Journal of Family Psychology,

(2), 294-304.

Degeng, I Nyoman Sudana dan Pali, Marthen. (2002). Model Pembelajaran

Berorientasi Pengembangan Kecerdasan Emosional di Sekolah Dasar :

Faktor yang Berpengaruh dalam Rancangan Pembelajaran. Malang:

Universitas Negeri Malang.

Flouri, Erini., Denise Hawkes. (2008). Ambitious Mother-Successful

Daughters:Mothers’ Early Expectations for Children’s Education and

Children’s Earnings and Sense of Control in Adult Life. British Journal

of Educational Psychology, 78, 411-433.

Gagne, Ellen, D. (1985). The Cognitive Psychology of School Learning. Boston:

Little, Brown & Company.

Hasan, Muhammad. (2016). Pengembangan Pola Pendidikan Ekonomi Informal

sebagai Upaya Pembentukan Perilaku Ekonomi yang Baik. Prosding

Seminar Nasional, 82-87.

Lermitte. P.W. Merriet. J. (2004). Making Allowance System, Agar Anak Pandai

Memgelola Uang. Terjemahan Lina Bundaran. Jakarta: PT. Gramedia

Pustaka Utama.

Nurmi, J.E, Poole, M.E, Kaloski, Virpi. (1994). Age differences in Adolescent

Future-Oriented Goals, Concerns, and Related Temporal Extension in

Different Sociocultural Contexts. Journal of Youth and Adolescence,

Vol.23, No.4.

Rapih, Subroto. (2016). Pendidikan Literasi pada Anak: Mengapa dan

Bagaimana. Scolaria. Vol 6, No. 2.

Sari, D.K., dan Elda Luciana Pardede. (2014). Pengaruh Karakteristik Rumah

Tangga dan Ekspektasi Ibu Terhadap Pengeluaran Pendidikan dalam

Rumah Tangga. British Journal of Educational Psychology, 78, 411-433.

Synder, C.R. (2000). Hope Theory A Member of the Positive Psychology Family.

New York: Oxford University Press: Dalam C.R. SYnder & S.J. Lopez

(eds). Handbook of Positive Psychology.

Synder. C.R. (2002). Hope Theory: Rainbows in the Mind. Psychology Inquiry.

Vol.13, No.4.

Todaro, Michael dan Stephen C Smith. (2003). Pembangunan Ekonomi di Dunia

Ketiga (terjemahan) Edisi Kedelapan. Jakarta: Erlangga.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.417

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.417.g51

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

Penerbit: Yayasan Al-Ahliyah Al-Islamiyah Aek Badak

Alamat: Jl. Mandailing Km 37 Desa Aek Badak Julu Kec. Sayur Matinggi, kode pos 22774, Kab. Tapanuli Selatan, Provinsi Sumatera Utara