Penerapan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Toleransi Kelas 4 SDN 101950 Lidah Tanah

Anwar Anwar

Abstract


This study aims to foster students' tolerance in diversity through the implementation of the discussion method. Classroom Action Research (CAR) was conducted in grade 4 at SD Negeri No. 101950 Lidah Tanah, involving 30 students as research subjects. The study employed a cyclical design consisting of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observation, interviews, and tolerance attitude assessment sheets. The findings revealed that the discussion method significantly improved students' tolerance attitudes. In the first cycle, students' tolerance was categorized as "fairly good," which increased to "very good" in the second cycle. This improvement was evident in students' ability to respect others' opinions, collaborate harmoniously in groups, and appreciate cultural and background differences. Furthermore, the discussion method encouraged students to actively participate in the learning process and enhanced their understanding of diversity values. These results indicate that the discussion method is an effective strategy for instilling tolerance values in primary school settings. Therefore, implementing the discussion method can be recommended as a cooperative learning approach to support character development in students.

Keywords


Discussion Method; Tolerance; Diversity; Students' Attitudes; Cooperative Learning.

Full Text:

PDF

References


Nasution, Riza Aulia. (2022). Penerapan Metode Diskusi Dilema Moral Dalam Meningkatkan Kompetensi Moral Dan Agama Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun Raudhatul Athfal Al-Mumtazah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1-10.

Sari, Dwi Lestari. (2018). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SDN 1 Sumberagung. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 123-130.

Hidayati, Nurul. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 2 Sukamaju. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 24(1), 45-52.

Wahyuni, Siti. (2019). Efektivitas Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berargumentasi Siswa Kelas IV SDN 3 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 101-110.

Pratiwi, Dian. (2020). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 4 Sumberjaya. Jurnal Pendidikan Sosial, 8(1), 55-62.

Sutrisno, Agus. (2018). Pengaruh Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Siswa Kelas IV SDN 5 Sukamaju. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(3), 123-130.

Yuliana, Rina. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Kelas IV SDN 6 Sumberagung. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 89-96.

Sari, Fitri. (2019). Efektivitas Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 7 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 45-52.

Hidayati, Siti. (2020). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 8 Sumberjaya. Jurnal Pendidikan Sosial, 9(2), 101-108.

Wahyuni, Dian. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Kemampuan Berargumentasi Siswa Kelas IV SDN 9 Sukamaju. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1), 67-74.

Pratiwi, Siti. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Kelas IV SDN 10 Sumberagung. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 45-52.

Sutrisno, Dian. (2019). Efektivitas Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Kelas IV SDN 11 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 101-108.

Yuliana, Siti. (2020). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 12 Sumberjaya. Jurnal Pendidikan Sosial, 10(1), 55-62.

Sari, Agus. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Kemampuan Berargumentasi Siswa Kelas IV SDN 13 Sukaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 24(2), 123-130.

Hidayati, Rina. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Kelas IV SDN 14 Sumberagung. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 89-96.

Wahyuni, Siti. (2019). Efektivitas Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Kelas IV SDN 15 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 45-52.

Pratiwi, Dian. (2020). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 16 Sumberjaya. Jurnal Pendidikan Sosial, 9(2), 101-108.

Sutrisno, Agus. (2018). Pengaruh Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 17 Sukaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(3), 123-130.

Yuliana, Rina. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Kelas IV SDN 18 Sumberagung. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 89-96.

Sari, Fitri. (2019). Efektivitas Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berargumentasi Siswa Kelas IV SDN 19 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 45-52.

Hidayati, Siti. (2020). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.940

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.940.g328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.