Penerapan Model Pembelajaran PBL untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Mengaji dan Mengkaji Surah Al-Hujurat Ayat 13 di Kelas IV SD Negeri 104336 Guntingan Kecamatan Dolok Merawan

Supariati Supariati

Abstract


This study aims to explore the implementation of the Project-Based Learning (PBL) model in enhancing students' motivation and learning outcomes on the material of reciting and studying Surah Al-Hujurat verse 13 in the 4th grade of SD Negeri 104336 Guntingan, Dolok Merawan Subdistrict. The research method used is classroom action research (CAR) with a cycle model consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The results show that the application of the PBL model can increase student motivation, reflected in their enthusiasm for the learning process, and improve their learning outcomes, particularly in understanding Surah Al-Hujurat verse 13. Overall, this study demonstrates that PBL can be an effective alternative to enhance the quality of learning in elementary schools.


Keywords


Project-Based Learning; Learning Motivation; Learning Outcomes; Reciting; Studying.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Gagne, R. M. (1985). The Conditions of Learning (4th ed.). New York: Holt, Rinehart and Winston.

Hamalik, O. (2017). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N. (2018). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Abdul Majid. (2015). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Azizah, Nur. (2012), Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Iman Kepada Kitab Allah Melalui Strategi Pembelajaran The Friring Line Siswa Kelas v Sekolah Dasar Negeri 038 Marpoyan Damai Pekan Baru, Pekan Baru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.Skripsi Terpublikas

Arikunto, Suharsimi. (2008), Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi), Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Daryanto (2019). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Yogyakarta:Gava Media.

Dimyati dan Mudjiono. (2009), Belajar Dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta.

Djemari Mardapi.(2007). Teknik penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Yogyakarta: Mitra Cendekia Offset.

Endrayanto, Herman Yosep Sunu dan Yustiana Wahyu Harumurti. (2014), Penilaian Belajar Siswa di Sekolah, Yogyakarta: PT. Kanisius.

Grant, M.M. (2018). Getting A Grip of Project Based Learning : Theory, Cases and Recomandation.

Hamalik, Oemar, Kurikkulum Dan Pembelajaran, cet. Ke 4, Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Hamdayama, Jumanta. (2014), Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter, Bogor: Ghalia Indonesia.

Jacobsen, David A. Paul Eggen. Donald Kauchak.(2009), Methods for Teaching (Metode-Metode Pengajaran Meningkatkan Belajar Siswa TK-SMA), Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kusumah, Wijaya, dkk. (2019) Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Indeks. Permendikbud Nomor 109 Tahun 2013 Tentang e-Learning

Ngalim Purwanto. (1987), Psikologi Pendidikan, Bandung:Ramadja Karya.

North Carolina : Meredian A Middle School Computer Technologies. Journal Vol. 5.

Sardiman. (2017). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.

Sutirman. (2019). Media dan Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu

Trianto. (2018). Mendesain model Pembelajaran Inovatif Progresif : Konsep, Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KISP). Jakarta : Prenada Media Group.

Uno, Hamzah B. dan Nurdin Mohamad.(2012), Belajar dengan Pendekatan PAILKEM, Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wena, Made,(2009) Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer, Jakarta: Bumi Aksara




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.934

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.934.g318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.