Penerapan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran PAI

Ulfa Larasaty

Abstract


This study aims to improve the quality of learning and interest of students in Islamic Education and Moral Education (PAI & BP) subjects in grade V of SD Negeri 102063 Bangun Bandar. This research uses a classroom action research (CAR) method to improve the quality of learning and interest of students in PAI & BP subjects. The results show that the application of appropriate learning methods can improve the quality of learning and interest of students in PAI & BP subjects.


Keywords


Islamic Education and Moral Education (IE & ME); Learning Quality Learning Interest; Classroom Action Research (CAR); Problem-Based Learning (PBL)

Full Text:

PDF

References


Anonim. (2014). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.edukatif.orgjournal.aripi.or.id jurnal.stkippgritulungagung.ac.id

Kementerian Agama RI. (2020). Kurikulum Merdeka Belajar.

Musthofa. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 1-15.pustaka.my.id

Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyanto. (2017). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Uno, H. B. (2014). Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Winkel, W. S. (2013). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327.

Husna, N., Marwiyah, S., & Yamin, M. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Digital dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Aku Anak Shaleh Kelas IV di SDN 185 Passorongan. Jurnal Edutech, 2(3), 81–90.

Pamungkas, A. S., & Koeswanti, H. D. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduProxima, 5(1), 17–25.

Sari, D. P., & Lestari, I. (2022). Kajian Literatur tentang Media Pembelajaran Interaktif dan Minat Belajar. Jurnal Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 234–245.

Wijaya, C., & Amiruddin. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Pemahaman Matematika Dasar di MIN 7 Tapteng. Jurnal Arjuna, 3(1), 84–93.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.932

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.932.g310

Refbacks

  • There are currently no refbacks.