Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas 4 di SDN 106190 Kota Pari pada Pembelajaran PAI Materi Asmaulhusna Melalui Metode Make A Match

Nuraini Nuraini

Abstract


This study aims to improve the understanding of fourth-grade students at SDN 106190 Kota Pari in Islamic Religious Education (PAI) learning on the topic of Asmaulhusna through the Make a Match method. This method was chosen because it enhances student interaction and engagement in the learning process by matching question and answer cards in pairs. The study employs a classroom action research (CAR) approach consisting of two cycles, each including planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study are fourth-grade students at SDN 106190 Kota Pari. Data were collected through comprehension tests, observations, and interviews. The results indicate that the implementation of the Make a Match method significantly improved students' understanding of Asmaulhusna. This was evident from the increase in students' average scores in each cycle, as well as their heightened activeness and participation in learning. Therefore, the Make a Match method can be an effective alternative teaching strategy to enhance students' comprehension in Islamic Religious Education.


Keywords


Student Understanding; Asmaulhusna; Make a Match; Islamic Religious Education (PAI)

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2020). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Menumbuhkan Karakter dan Pemahaman Spiritual Siswa. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Revisi ed.). Rineka Cipta.

Aunurrahman. (2020). Belajar dan Pembelajaran (2nd ed.). Alfabeta.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (2003). Educational Research: An Introduction (7th ed.). Pearson Education.

Daryanto. (2018). Strategi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi di Sekolah. Gava Media.

Dewi, R. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Agama Islam. Jakarta: Pustaka Pembangunan.

Firdaus, M. (2019). Efektivitas Metode Make a Match dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 45(3), 150-160.

Hamdani. (2017). Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia.

Hanafiah, N., & Suhana, C. (2019). Konsep Strategi Pembelajaran. Refika Aditama.

Hidayat, A. (2018). Metode Pembelajaran Aktif, Kreatif, dan Inovatif. Media Akademi.

Hidayat, R. (2019). Pemahaman Siswa Terhadap Asmaulhusna di Sekolah Dasar. Yogyakarta: UMM Press.

Isjoni, S. (2020). Pembelajaran Kreatif di Sekolah Dasar: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2015). Models of Teaching (9th ed.). Pearson Education.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2000). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere. SAGE Publications.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2014). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.

Majid, A. (2020). Strategi Pembelajaran dalam PAI. Remaja Rosdakarya.

Munir, D. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pendidikan Agama Islam: Pendekatan dan Implementasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Puspitasari, L. (2021). Inovasi Pembelajaran Agama Islam di Era Digital: Metode dan Teknologi Terkini. Malang: UIN Malang Press.

Rahmawati, S. (2020). Meningkatkan Daya Ingat Siswa dengan Metode Pembelajaran Interaktif: Kasus dalam Materi Agama Islam. Surabaya: Pustaka Cendekia.

Rusman. (2021). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru (4th ed.). RajaGrafindo Persada.

Sanjaya, W. (2020). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Santosa, H. (2021). Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Penerbit Minda.

Slavin, R. E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice (12th ed.). Pearson.

Sugiyono, M. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Suharsimi, A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulaiman, I. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menyenangkan terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 37(2), 120-130.

Supriyadi, A. (2019). Metode Pembelajaran Make a Match dalam Peningkatan Interaksi dan Kerjasama Siswa. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta Press.

Suryani, T. (2021). Prinsip Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Trianto. (2019). Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka.

Wijaya, F. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran yang Inovatif di SDN 106190 Kota Pari. Jurnal Pendidikan Indonesia, 25(1), 45-52.

Zainuddin, M. (2020). Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jakarta: Kencana.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.930

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.930.g308

Refbacks

  • There are currently no refbacks.