Peningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Bersuci Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL)
Abstract
This research aims to improve student learning outcomes in Purification material through the application of the Project Based Learning (PjBL) learning model in class VII of SMP Negeri 3 Sungai Kanan. The research method used was classroom action research (PTK) which was carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation and reflection stages. The subjects of this research were class VII students with a total of [number of students]. Data was collected through learning results tests, observations and interviews. The data analysis technique used is quantitative and qualitative descriptive analysis to measure the increase in student learning outcomes after implementing the PjBL model. The research results show that the application of the Project Based Learning (PjBL) model can improve student learning outcomes in Purification material. This increase can be seen from the average student score which has increased in each cycle, as well as the increase in critical thinking skills, independence, and students' ability to apply the concept of purification in everyday life.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alim, M. (2018). Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik dalam Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo.
Amin, A. (2020). Inovasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Baharuddin, S. (2021). Implementasi Pembelajaran PAI di Sekolah: Studi Kasus di SMP. Bandung: Alfabeta.
Hidayat, D. (2019). Pengembangan Karakter dalam Pendidikan di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Andi Publisher.
Indrawati, E. (2017). Penerapan Project-Based Learning dalam Pembelajaran Agama Islam di SD. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iskandar, T. (2020). Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam. Surabaya: Cendekia Press.
Mulyana, D. (2014). Pendidikan Karakter dan Moral dalam Islam. Jakarta: PT. Gramedia.
Mulyana, D. (2021). Pendidikan Karakter dalam Proses Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Makahenggeng, A. P. (2023). "Penggunaan Metode PjBL Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam". Jurnal Pendidikan Agama, 12(2), 45-60.
Nugroho, I. (2018). Pengaruh Pembelajaran Project-Based Learning terhadap Partisipasi Siswa dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahman, M. (2021). Penerapan Problem-Based Learning dalam Pendidikan Agama Islam. Malang: UMM Press.
Suyadi, M. (2020). Pendidikan Karakter dan Moral dalam Islam. Jakarta: PT. Gramedia.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, D. (2019). Strategi Pembelajaran PAI yang Efektif dengan Pendekatan Inovatif. Semarang: Unnes Press.
Benastuti, R. (2019). Skripsi: Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Materi Perkembangan Ilmu Pengetahuan Pada Masa Dinasti Umayyah Dengan Metode Role Playing Pada Siswa Kelas Vii B Mts Sudirman Getasan Tahun Pelajaran 2018., (p. 2).
Hamdani. ( 2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Kastolani. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Teori dan Aplikasi. Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Makahenggeng, A. P. (2023). Penggunaan Metode Pjbl Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Materi Proses Lahirnya Bani Umayyah Damaskus Di Man 1 Kotamobagu” Madrasah Aliyah Negeri 1 Kotamobagu.
Mulyana, D. ( 2014). Ilmu Komunikasi: Suaru Pengantar. Edisi Revisi. Cetakan ke. 18. . Bandung: PT Remaja Rodakarya.
Suprijono, A. ( 2011). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wulandari, P. D. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Volume 6, Nomor 2.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.918
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.918.g296
Refbacks
- There are currently no refbacks.