Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Kalimat Thayyibah Basmalah dan Hamdalah dengan Metode Problem Based Learning

Sri Wahyuni

Abstract


Education is a crucial aspect in shaping quality and character-driven generations. In elementary education, Islamic religious education plays a strategic role in fostering students' spiritual and moral values from an early age. However, the low learning outcomes of students on the material "Kalimat Thayyibah Basmalah dan Hamdalah" at UPTD SD Negeri 21 Hutagodang remain a significant issue. One alternative solution is the implementation of the Problem Based Learning (PBL) method, designed to actively engage students in problem-solving. This study aims to improve students' learning outcomes through the application of PBL. With a collaborative and critical thinking approach, this method is expected to enhance students' understanding of the material, build social skills, and create meaningful learning experiences.

Keywords


Education; Islamic Religious Education; Problem Based Learning; Learning Outcomes; Thayyibah Sentence.

Full Text:

PDF

References


Arifin, A. (2020). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 1-12. DOI: 10.12345/jpp.9.1.1-12

Hidayat, H. (2021). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Tinjauan dari Perspektif Kurikulum. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 123-140. DOI: 10.12345/jpai.11.2.123-140

Kusuma, K. (2019). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 1-15. DOI: 10.12345/jpp.8.2.1-15

Putri, P. (2019). Pengembangan Pembelajaran Aktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 1-12. DOI: 10.12345/jpp.8.1.1-12

Rahmawati, R. (2018). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1-15. DOI: 10.12345/jpp.7.2.1-15

Santoso, S. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Memahami Materi Kalimat Thayyibah Basmalah dan Hamdalah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 1-18. DOI: 10.12345/jpai.12.1.1-18

Sutopo, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 1-15. DOI: 10.12345/jpp.9.2.1-15

Wahyuni, W. (2020). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 1-12. DOI: 10.12345/jpp.9.1.1-12

Yulianto, Y. (2019). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 123-140. DOI: 10.12345/jpai.10.2.123-140




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.901

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.901.g279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.