Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Materi Iman kepada Kitab-Kitab Allah di UPTD SDN 31 Beringin Jaya
Abstract
Education plays a crucial role in shaping individuals with character and embodying Pancasila values. However, student learning outcomes in Islamic Religious Education and Character Education, particularly on the topic of Faith in the Books of Allah, remain low. This is attributed to the use of conventional teaching models that are less effective. This study aims to improve the learning outcomes of fourth-grade students at UPTD SDN 31 Beringin Jaya by implementing the Problem Based Learning (PBL) model. PBL is a teaching method that emphasizes solving real-world problems to encourage students to think critically and analytically. It is expected that the application of PBL can enhance students' motivation and learning outcomes on this subject matter.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. 2006. Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Bina Aksara. Arikunto, Suharsimi. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. 2003.UU RI No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Dimyati, Mujiyono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer, Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sanjaya. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Edisi Revisi. PT Rineka Cipta, Jakarta.
Sagala, Syaiful. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alphabeta Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suprijono, Agus 2013. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sagala, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta.
Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.
Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana
Paloloang, M. (2014). Model-Model Pembelajaran Sains Konstruktivistik. Graha Ilmu.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Paloloang, M. (2014). Model-Model Pembelajaran Sains Konstruktivistik. Graha Ilmu.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Allyn & Bacon.
Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGraw-Hill.
Dimyati, & Mudjiono. (2011). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.
Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction (4th ed.). Holt, Rinehart, and Winston.
Hamid, A. (2024). Implementasi Model Problem-Based Learning dalam pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45-57.
Hamzah, B. Uno. (2012). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Joyce, B., & Weil, M. (2016). Models of teaching (9th ed.). Pearson Education.
Kemendikbud RI. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniasih, A., & Sani, B. (2014). Ragam model pembelajaran untuk meningkatkan profesionalisme guru. Kata Pena.
Paloloang, F. (2014). Implementasi Model Problem-Based Learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 8(1), 56-68.
Sagala, S. (2011). Konsep dan makna pembelajaran. Alfabeta.
Sanaky, H. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Kaukaba Dipantara.
Sanjaya, W. (2010). Strategi pembelajaran berbasis kompetensi: Konsep, strategi, dan implementasi kurikulum berbasis kompetensi (KBK). Kencana.
Slavin, R. E. (2014). Educational psychology: Theory and practice (11th ed.). Pearson.
Suharsimi, A. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Trianto. (2017). Model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Prestasi Pustaka.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.886
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.886.g263
Refbacks
- There are currently no refbacks.