Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Iman Kepada Hari Akhir Melalui Metode Smalll Group Discussion dengan Model PBL (Problem Based Learning) Kelas VI UPTD SD Negeri 22 Perkebunan Teluk Panji
Abstract
This study aims to improve students' learning outcomes on the topic of Belief in the Last Day in class VI at UPTD SD Negeri 22 Perkebunan Teluk Panji through the application of the Small Group Discussion (SGD) method with the Problem-Based Learning (PBL) model. The SGD method provides students with the opportunity to discuss in small groups, while the PBL model focuses on solving real-world problems that encourage critical thinking and collaboration. This research employs a classroom action research design with two cycles. Data were collected through observations, learning outcome tests, and interviews. The results show that the application of the SGD method with the PBL model can increase students' active participation, understanding of the material, and learning outcomes. The implementation of this method can be an alternative to enhance the quality of teaching and students' learning outcomes on the topic of Belief in the Last Day.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, R. (2021). Metode Small Group Discussion dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 45-58.
Andini, S. (2023). Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Iman kepada Hari Akhir. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 11(1), 78-92.
Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGraw-Hill.
Brookfield, S. D. (2005). The power of critical theory for adult learning and teaching. Open University Press.
Brown, J. S., & Duguid, P. (2000). The social life of information. Harvard Business Press.
Dewey, J. (1938). Experience and education. Kappa Delta Pi.
Dooly, M., & Villanueva, M. (2016). Task-based language teaching: A critical review. Routledge.
Fauzan, R. (2022). Penerapan Small Group Discussion dalam Meningkatkan Pemahaman Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 115-130.
Firdaus, A. (2018). Peningkatan Pemahaman Keagamaan melalui Diskusi Kelompok. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 9(3), 122-136.
Firdaus, M. (2023). Kolaborasi Small Group Discussion dan Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Keagamaan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 45-60.
Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning (4th ed.). Holt, Rinehart & Winston.
Hakim, M. (2022). Implementasi Problem-Based Learning dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 17(2), 39-55.
Haryanto, B., & Setiawati, E. (2019). Pengaruh metode pembelajaran problem based learning terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran agama di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 14(3), 33-47.
Heinich, R., Molenda, M., & Russell, J. D. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.). Prentice-Hall.
Hidayat, T. (2019). Strategi Efektif dalam Mengajarkan Konsep Iman kepada Hari Akhir di Sekolah Dasar. Jurnal Studi Islam, 7(3), 200-215.
Hidayat, Z. (2019). Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Agama Islam dengan Model Pembelajaran Aktif. Jurnal Pendidikan Keislaman, 15(1), 67-80.
Irham, S. (2023). Metode Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Pendidikan Islam: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 12(1), 78-95.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1998). Active learning: Cooperation in the college classroom (2nd ed.). Interaction Book Company.
Kagan, S. (1994). Cooperative learning. Resources for Teachers.
Kusumawati, A., & Amalia, R. (2021). Efektivitas penerapan metode diskusi kelompok kecil dalam meningkatkan partisipasi siswa. Jurnal Pendidikan, 20(2), 85-96.
Maulana, D. (2020). Peran Small Group Discussion dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Konsep Iman. Jurnal Pendidikan Islam & Metode Pembelajaran, 12(4), 88-101.
Maulana, H. (2022). Pengaruh Small Group Discussion terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 150-165.
Mulyadi, R. (2022). PBL dan Pengaruhnya terhadap Pemahaman Siswa tentang Hari Akhir. Jurnal Ilmu Pendidikan Agama Islam, 19(3), 55-70.
Nurhadi, A. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis melalui Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Keagamaan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(4), 95-110.
Nurhadi, D., & Surachman, D. (2014). Penggunaan metode Problem Based Learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 112-119.
Putri, D. (2020). Implementasi Problem-Based Learning dalam Pendidikan Islam untuk Memahami Konsep Kehidupan Setelah Mati. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 5(3), 220-235.
Rahma, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Interaktif dalam Memahami Iman kepada Hari Akhir di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(1), 140-155.
Rahwa, Y. (2023). Strategi Penguatan Iman melalui Pembelajaran Interaktif. Jurnal Studi Islam & Pendidikan, 16(2), 110-124.
Santoso, B. (2021). Kombinasi Small Group Discussion dan Problem-Based Learning dalam Pendidikan Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 13(2), 85-100.
Sharan, S. (2010). Cooperative learning: Theory and research. Praeger.
Trianto, M. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivisme. Prestasi Pustakarya.
Yusuf, M., & Wijayanti, R. (2017). Implementasi pendekatan kontekstual dalam pembelajaran agama di SD Negeri 22 Perkebunan Teluk Panji. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 59-72.
Zahra, N. (2021). Penerapan Diskusi Kelompok dalam Pendidikan Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pengembangan Pendidikan Islam, 13(1), 34-49.
Zulkifli, M. (2020). Efektivitas Small Group Discussion dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Konsep Keislaman. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 14(1), 55-70.
Zulkifli, S. (2020). Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran PAI melalui Metode PBL. Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 20(2), 78-90.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.884
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.884.g261
Refbacks
- There are currently no refbacks.