Penerapan Metode Drill dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI Materi Zakat pada Siswa Kelas V di SD Negeri No.102069 Blok Sepuluh

Zanna Ika Pramesti

Abstract


This study aims to improve learning outcomes in Islamic Religious Education (PAI) on the topic of zakat through the implementation of the drill method among fifth-grade students at SD Negeri No. 102069 Blok Sepuluh in the 2024/2025 academic year. The research method used is Classroom Action Research (CAR), consisting of two cycles. Each cycle includes planning, implementation, observation, and reflection stages. The research subjects were 25 fifth-grade students. The results showed that applying the drill method significantly improved students' learning outcomes. In the first cycle, the average student score reached 72, with a mastery percentage of 68%. After improvements in the second cycle, the average score increased to 85, with a mastery percentage of 92%. Additionally, the drill method enhanced students' active participation in the learning process. Based on these findings, it can be concluded that the drill method is effective in improving students' learning outcomes on the topic of zakat. Therefore, it is recommended that teachers use this method as an alternative in teaching, particularly for topics requiring repeated mastery of concepts and skills.

Keywords


Drill Method; Learning Outcomes; Islamic Religious Education; Zakat.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 101-115.

Ahmat, R. (2023). Efektivitas Metode Drill dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-60. https://doi.org/xxxx

Amalia, S. (2023). Efektivitas Metode Drill dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 100-112.

Arikunto, S. (2020). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fadilah, R. (2023). Peran Metode Drill dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial, 18(3), 78-89.

Fahmi, M. (2022). Penerapan Metode Drill dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(2), 78-90. https://doi.org/xxxx

Hamzah, N. (2023). Implementasi Metode Drill dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 17(1), 89-102.

Harun, T. (2022). Implementasi Pembelajaran PAI dengan Model Drill. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 14(1), 55-67.

Hasan, M. (2022). Metode Drill dalam Pembelajaran PAI: Manfaat dan Tantangannya. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 19(2), 88-101.

Hidayat, F. (2023). Strategi Efektif dalam Mengajarkan Konsep Zakat di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 21(2), 122-134.

Hidayat, T. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Drill dan Dampaknya terhadap Pemahaman Konsep Keagamaan. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 9(3), 101-115. https://doi.org/xxxx

Irwan, A. (2021). Problem Based Learning dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 16(3), 98-110.

Kurniawan, B. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Drill dalam Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(4), 66-79.

Lubis, D. (2020). Metode Drill dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(2), 87-99.

Maulana, S. (2020). Pengaruh Latihan Berulang (Drill) terhadap Daya Ingat dan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam Berkelanjutan, 8(4), 55-70. https://doi.org/xxxx

Mulyadi, R. (2023). Pembelajaran Berbasis Latihan dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Karakter Islam, 20(1), 78-91.

Nasution, Y. (2022). Strategi Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Konsep Zakat. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 22(2), 45-59

Rahman, A. (2021). Problem-Based Learning dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(3), 76-88.

Rahman, A. (2023). Evaluasi Penerapan Metode Drill dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Studi Keislaman dan Pendidikan, 11(2), 90-105. https://doi.org/xxxx

Syafrizal, M. (2022). Pembelajaran Berulang sebagai Teknik Efektif dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Zakat pada Siswa SD. Jurnal Ekonomi Islam dan Pendidikan Agama, 7(1), 34-50. https://doi.org/xxxx

Yusuf, B. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Drill terhadap Keterampilan Siswa dalam Menghafal Materi PAI. Jurnal Metodologi Pembelajaran Agama Islam, 6(3), 88-100. https://doi.org/xxxx

Yusuf, M. (2022). Teknik Observasi dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 14(4), 67-79.

Zainuddin, R. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Drill dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa pada Materi Keagamaan. Jurnal Pendidikan Islam dan Ilmu Sosial, 5(2), 60-75. https://doi.org/xxxx

Zulkifli, A. (2023). Latihan Berulang sebagai Pendekatan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Zakat dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 9(1), 112-126. https://doi.org/xxxx




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.876

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.876.g252

Refbacks

  • There are currently no refbacks.