Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un
Abstract
This research aims to improve student learning outcomes in understanding and practicing the values contained in Q.S. Al-Ma'un through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model in class V UPTD SD Negeri 33 Batang Nadenggan, Sungai Kanan District, South Labuhanbatu Regency. The PBL model was chosen because it focuses on solving real problems and is relevant to everyday life, so it is hoped that it will be able to motivate students to learn more actively and deeply. This research method uses a classroom action research (PTK) approach with two cycles, where each cycle consists of planning, implementation, observation and reflection. The research subjects were 25 class V students. The instruments used include observation sheets, learning outcomes tests, and student response questionnaires.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Kusumawati. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 123-140.
Nurhayati. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 1-12.
Nurhayati. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-60.
Purwanti. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 101-116.
Rahmawati. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 34-49.
Rahmawati. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 23-40.
Sulistiyani. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 123-140.
Sulistiyani. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(1), 56-72.
Sutopo. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 89-104.
Widyastuti. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 14-28
Widyastuti. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Menyayangi Anak Yatim dalam Q.S. Al-Ma’un. Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 67-82.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.859
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.859.g235
Refbacks
- There are currently no refbacks.