Implementasi Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Melaksanakan Ibadah Shalat pada Siswa Kelas IV SD Negeri 173568 Pintu Batu Kecamatan Silaen Kabupaten Toba

Hurairoh Hurairoh

Abstract


This study aims to analyze the implementation of the demonstration method in improving the ability of fourth-grade students at SD Negeri 173568 Pintu Batu, Silaen District, Toba Regency, to perform shalat. The research method used is classroom action research (CAR), conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 30 fourth-grade students. Data collection techniques included observation, interviews, and practical tests of shalat. The results showed that the application of the demonstration method significantly improved students' understanding and skills in performing shalat, both in terms of movements and recitations. The improvement was evident from students' active participation in teacher-led demonstrations and the evaluation results, which indicated increased accuracy in movements and memorization of recitations. The supporting factors for the success of this method include students' active involvement in hands-on practice, repetition of materials, and intensive guidance from teachers. Thus, the demonstration method has proven effective in enhancing students' ability to perform shalat in elementary schools.


Keywords


Demonstration Method; Shalat; Student Ability; Elementary School.

Full Text:

PDF PDF

References


Afandi, M., & Badaruddin, A. (2011). Teori Belajar Kontruktivistik: Pendekatan Aktif dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, Z. (2018). Pendidikan yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Rajawali Pers.

Cahyo, T. (2013). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik. Jakarta: Erlangga.

Djamaluddin, A., & Wardana, I. (2019). Peran Guru dalam Mengembangkan Pengetahuan Siswa melalui Pembelajaran Kontruktivistik. Surabaya: Pustaka Setia.

Ekawati, S. (2019). Prinsip-prinsip Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamid, S. (2021). Inovasi dalam Pembelajaran di Era Digital. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isti`adah, S. (2020). Penerapan Teori Kontruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 35-48.

Khodijah, M. (2018). Strategi Guru dalam Membimbing Proses Pengkontruksian Pengetahuan Siswa. Malang: UMM Press.

Masgumelar, A., & Mustaf, M. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik: Pandangan dan Aplikasinya dalam Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Nugraha, D. (2019). Praktik Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.

Purnama, M. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suryani, L. (2020). Peran Guru dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Bermakna. Malang: UMM Press.

Suparlan, S. (2011). Penerapan Teori Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Yusra, A. (2022). Pendekatan Kontruktivistik dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Hosnan, M. (2014). Pembelajaran Saintifik dan Kontekstual. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rahman, A. (2015). Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Malang: UMM Press.

Rahmawati, A. (2018). Penerapan Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Jujur. Jurnal Pendidikan, 13(4), 29-41.

Rohmawati, S. (2019). Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Makna Jujur. Jakarta: Erlangga.

Sutopo, B. (2016). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Malang: UMM Press.

Fauziah, L. (2019). Pengaruh Problem Based Learning dalam Meningkatkan Motivasi Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hidayah, N. (2017). Peningkatan Kemampuan Menghafal dan Memahami Materi Shalat Melalui Metode Demonstrasi pada Siswa Kelas V SDN 1 Sumberagung. Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Kusnah, N. I. (2020). Implementasi Shalat dengan Metode Demonstrasi Partisipatif untuk Meningkatkan Keterampilan Shalat pada Siswa Kelas 4 SD Negeri Tulungrejo 05 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Widyahumaniora, 5(1), 310-320.

Yusuf, M. (2014). Meningkatkan Kemampuan Melaksanakan Shalat Melalui Metode Demonstrasi Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Skripsi, Fakultas Kependidikan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjung Pura Pontianak.

Himmatul Ulya Lina, H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Meniru Gerakan Shalat Melalui Metode Demonstrasi di TPA Darun Najah Megawon. IKLILA: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 5(1), 42-59.

Hasanah, A. (2018). Mengajarkan Shalat pada Anak Melalui Metode Demonstrasi, Tanya Jawab, dan Pembiasaan. Al Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 13-28.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.850

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.850.g225

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.850.g227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.