Upaya Peningkatan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model PBL pada Materi Syu’abul Iman (Cabang-Cabang Iman) Kelas X di SMA Negeri 3 Sibolga
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes on the topic of Syu’abul Iman (Branches of Faith) in grade X at SMA Negeri 3 Sibolga through the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model. The research employed a classroom action research (CAR) method, conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 32 tenth-grade students. Data collection techniques included learning outcome tests, student activity observations, and interviews. The results indicated that the application of the PBL model significantly improved students' learning outcomes, as evidenced by an increase in the average scores from the first to the second cycle. Students became more actively engaged in the learning process, demonstrating better analytical skills and problem-solving abilities related to the branches of faith. The success of the PBL model was supported by factors such as students' active participation in group discussions, collaborative problem-solving, and effective teacher guidance. Thus, the PBL model has proven to be an effective approach in enhancing student learning outcomes on the topic of Syu’abul Iman.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi, M., & Badaruddin, A. (2011). Teori Belajar Kontruktivistik: Pendekatan Aktif dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arifin, Z. (2018). Pendidikan yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Rajawali Pers.
Cahyo, T. (2013). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik. Jakarta: Erlangga
Dewi, T. (2018). Inovasi Pembelajaran Agama Islam untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jakarta: Erlangga.
Djamaluddin, A., & Wardana, I. (2019). Peran Guru dalam Mengembangkan Pengetahuan Siswa melalui Pembelajaran Kontruktivistik. Surabaya: Pustaka Setia.
Ekawati, S. (2019). Prinsip-prinsip Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
.
Hamid, S. (2021). Inovasi dalam Pembelajaran di Era Digital. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hasan, N. (2017). Metode Pembelajaran Agama Islam yang Efektif. Yogyakarta: Pustaka Mandiri.
Hosnan, M. (2014). Pembelajaran Saintifik dan Kontekstual. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Isti`adah, S. (2020). Penerapan Teori Kontruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 35-48.
Khodijah, M. (2018). Strategi Guru dalam Membimbing Proses Pengkontruksian Pengetahuan Siswa. Malang: UMM Press.
Masgumelar, A., & Mustaf, M. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik: Pandangan dan Aplikasinya dalam Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Maulana, R. (2020). Pendidikan Agama Islam dalam Konteks Pembelajaran Kontruktivistik. Surabaya: Alfa Omega.
Nugraha, D. (2019). Praktik Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Pratama, F. (2021). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Andi Offset.
Purnama, M. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahman, A. (2015). Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Malang: UMM Press.
Rahman, A. (2015). Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Malang: UMM Press.
Suparlan, S. (2011). Penerapan Teori Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Suryani, L. (2020). Peran Guru dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Bermakna. Malang: UMM Press.
Yusra, A. (2022). Pendekatan Kontruktivistik dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.846
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.846.g325
Refbacks
- There are currently no refbacks.