Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Teladan Mulia Asma’ul Husna Kelas IV di UPTD SD Negeri 30 Langgapayung

Sopiah Hasibuan

Abstract


His study aims to improve student learning outcomes through the Problem-Based Learning (PBL) model on the subject of Noble Examples of Asmaul Husna in Grade IV of UPTD SDN 30 Langgapayung in the 2024/2025 Academic Year. Education is a conscious and planned effort to facilitate learning so that students can develop their potential spiritually, intellectually, and socially. However, students' learning achievements in this subject have not been optimal due to technical and non-technical obstacles, such as the lack of learning resources and varying levels of student engagement. This study employs a Classroom Action Research (CAR) method with a cyclical approach to evaluate the effectiveness of PBL implementation. The results show that integrating the PBL model with PowerPoint media can enhance students' learning motivation, understanding, and achievements. Thus, this study recommends that teachers adopt problem-based learning models and interactive learning media in the teaching process.


Keywords


Learning Outcomes; Problem-Based Learning; PowerPoint Media; Asmaul Husna; Primary Education.

Full Text:

PDF

References


Djalal, M. (1986). Pengukuran dan evaluasi pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta. Unfortunately, there is no DOI link available for this book since it was published in 1986.

Hamalik, O. (2001). Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Glazer, E. M. (2001). Problem-Based Learning: An Inquiry Approach. Journal of Educational Technology Systems, 29(2), 101-107.

DOI link

Barrows, H. S. (1996). Problem-Based Learning in Education for the Professions. Springfield, IL: Southern Illinois University Press.

Mayer, R. E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press.

Anggraini, D., Nugroho, A. F., & Setyawan, I. (2017). Penggunaan teknologi pembelajaran berbasis multimedia untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 11(2), 32-38.

Suwanto, S. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran PowerPoint terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 45-50.

Abdullah, A., & Maulana, S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 27(3), 193-202.

Sutrisno, I., & Kurniawati, D. (2020). Penerapan model Problem-Based Learning untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 26(4), 250-257.

Setyawan, T., & Aminah, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 28(2), 114-121.

Kurniawati, D. (2018). Penggunaan Microsoft PowerPoint sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 35-42.

Wahyudi, D. (2017). Model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pembelajaran, 22(2), 87-93.

Marpaung, R. (2018). Pengaruh penggunaan media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(3), 120-125.

Ningsih, A. (2021). Pengaruh penggunaan media pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 14(1), 66-74.

Suryani, T., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi media teknologi dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 19(4), 321-328.

Hidayati, S. (2020). Pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran matematika untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(3), 135-143.

Pratiwi, L., & Haryanto, P. (2019). Pengaruh teknologi multimedia terhadap kualitas pembelajaran di sekolah. Jurnal Pendidikan Teknologi, 18(2), 94-102.

Rahayu, E., & Simanjuntak, B. (2020). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 22(1), 25-33.

Marissa, Y., & Wijayanto, A. (2021). Penggunaan PowerPoint dalam pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 75-83.

Amalia, M., & Santosa, P. (2019). Pengaruh media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 11(1), 58-65.

Wijaya Kusumah, E. (2010). Penelitian tindakan kelas: Konsep, teori, dan aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Kunandar, B. (2010). Langkah-langkah penelitian tindakan kelas. Jakarta: Rajawali Pers.

Mulyasa, E. (2013). Manajemen berbasis sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Suyanto, S. (2011). Penelitian tindakan kelas untuk memperbaiki proses pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Suyanto, S. (2011). Penelitian tindakan kelas untuk memperbaiki proses pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kunandar, B. (2010). Langkah-langkah penelitian tindakan kelas. Jakarta: Rajawali Pers.

Wijaya Kusumah, E. (2010). Penelitian tindakan kelas: Konsep, teori, dan aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Mulyasa, E. (2013). Manajemen berbasis sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.833

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.833.g208

Refbacks

  • There are currently no refbacks.