Implementasi Metode Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Pelajaran PAI dengan Materi Zakat Fitrah di Kelas VB UPTD. SD Negeri 14 Tanjung Medan
Abstract
This study aims to examine the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) method on students' learning outcomes in the Islamic Religious Education (PAI) subject with the topic of Zakat Fitrah in class V B at UPTD SD Negeri 14 Tanjung Medan in 2024. The research method used is classroom action research (CAR), conducted in two cycles consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 30 students from class V B. Data collection techniques included learning outcome tests, observations, and questionnaires. The results of the study indicate that the implementation of the PBL method significantly improved students' learning outcomes. This was evident from the increase in the average student score from 68 in the first cycle to 85 in the second cycle. Additionally, students showed improvements in critical thinking skills, active participation in discussions, and a deeper understanding of the concept of zakat fitrah. Thus, the Problem-Based Learning (PBL) method has proven effective in enhancing students' learning outcomes in the PAI subject for class V B at UPTD SD Negeri 14 Tanjung Medan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Qur'an al-Karim, Kementerian Agama Republik Indonesia.(2013). Al-Qur'an dan Terjemahannya. Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur'an, Kementerian Agama Republik Indonesia
Anwar, M. (2019). Buku Panduan Zakat dan Infaq: Teori dan Praktik dalam Kehidupan Sehari-hari. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Arikunto, Suharsimi et al. 2008. Penelitian Tindakan Kelas, cet. VI, Jakarta: Bumi Aksara.
Baedowi, S., & Anwar, H. M. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas 5. Jakarta: PT Yudistira Ghalia Indonesia.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Fitria, R. (2019). Penerapan Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Zakat untuk Meningkatkan Karakter Sosial dan Kepedulian Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 75-88.
Hidayat, A. (2019). Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran Zakat melalui Pendekatan Problem-Based Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 56-68.
Kurniawati, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pemahaman Siswa Mengenai Zakat: Studi Kasus pada Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(4), 310-322.
Mulyadi, M. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia dan Efektivitas Organisasi. Yogyakarta: BPFE.
Nurhadi, H. (2018). Efektivitas Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Kepekaan Sosial Siswa terhadap Zakat. Jurnal Pendidikan Agama, 15(3), 204-215.
Prasetyo, Y. (2017). Penggunaan Pendekatan Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Zakat untuk Meningkatkan Kesadaran Sosial Siswa. Jurnal Sosial dan Pendidikan, 22(3), 135-147.
Rahayu, D. (2021). Implementasi Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa dalam Pembelajaran Zakat. Jurnal Pengembangan Karakter, 14(2), 97-108.
Rosdiana A. Bakar, 2008. Pendidikan Suatu Pengantar. Bandung: Citapustaka Media.
Sari, R. (2016). Penerapan Pendekatan Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Zakat Mal dan Zakat Fitrah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 112-124.
Sanjaya, Wina. 2007. Stretegi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Cet Ke-3, Jakarta: Kencana.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective (6th ed.). Pearson.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, cet.5.Jakarta: PT. Rineka Cipta,
Widodo, A. (2017). Manajemen: Teori, konsep, dan aplikasi (Edisi ke-3). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Widodo. (2017). Pengaruh Problem-Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Kemampuan Sosial Siswa dalam Memahami Ajaran Agama. Jurnal Pendidikan, 20(2), 123-135.
Yusuf, A. (2017). Fiqh Zakat: Teori dan Praktik dalam Islam. Jakarta: Pustaka Firdaus
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.829
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.829.g204
Refbacks
- There are currently no refbacks.