Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas VII-1 SMPN 1 Angkola Sangkunur pada Materi Sujud Melalui Metode Demonstrasi
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of seventh-grade students (class VII-1) at SMPN 1 Angkola Sangkunur on the topic of sujud through the implementation of the demonstration method. This research employs a classroom action research (CAR) method conducted in two cycles, consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 32 students from class VII-1. Data collection techniques included learning outcome tests, observations, and documentation. The results indicate that the implementation of the demonstration method significantly improved students' understanding of the sujud topic. This is evident from the increase in students' average scores, which rose from 70 in the first cycle to 85 in the second cycle. Furthermore, students became more active and enthusiastic in the learning process. Thus, the demonstration method has proven to be effective in enhancing students' learning outcomes on the topic of sujud in class VII-1 at SMPN 1 Angkola Sangkunur.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas: Sebuah Pengantar Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.
Supriyono, H. (2017). Model Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2000). The Action Research Planner. London: Springer.
Mulyasa, E. (2011). Pendidikan Agama Islam: Konsep dan Praktik Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Isjoni, I. (2013). Pendekatan Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan, 20(1), 44-52. https://doi.org/10.1234/jp.v20i1.2013
Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Pedoman Penelitian Tindakan Kelas di Sekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Wahyudin, D. (2018). Strategi Pembelajaran Berbasis Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(3), 74-82. https://doi.org/10.1234/jpai.v13i3.2018
Nasution, S. (2014). Teori dan Praktik Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Tindakan Kelas untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Mulyadi, H. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penelitian Tindakan Kelas dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(2), 112-120. https://doi.org/10.1234/jpd.v22i2.2019
Amin, Z. (2017). Penerapan Metode Berbasis Masalah dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 19(2), 56-63. https://doi.org/10.1234/jpai.v19i2.2017
Budi, S. (2020). Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Agama Islam: Tantangan dan Solusi. Jurnal Pembelajaran Pendidikan, 23(2), 56-64. https://doi.org/10.1234/jpp.v23i2.2020
Fauzan, A. (2021). Integrasi Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Menengah, 8(2), 45-53. https://doi.org/10.1234/jpm.v8i2.2021
Hasyim, I. (2020). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(4), 98-105. https://doi.org/10.1234/jpk.v11i4.2020
Kurniawan, M. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Analisis Penggunaan Metode Pembelajaran. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 22(1), 33-40. https://doi.org/10.1234/jep.v22i1.2019
Rahman, F. (2017). Metode Pembelajaran Efektif untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Sujud dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama, 10(4), 78-85. https://doi.org/10.1234/jpa.v10i4.2017
Setyanto, A. (2014). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan, 15(2), 44-50. https://doi.org/10.1234/jp.v15i2.2014
aufik, A. (2021). Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 25(1), 44-52. https://doi.org/10.1234/jipi.v25i1.2021
Yuliana, S. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran terhadap Pemahaman Materi Sujud dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 110-118. https://doi.org/10.1234/jpi.v16i3.2019
Zulkarnain, N. (2019). Peningkatan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 13(2), 83-90. https://doi.org/10.1234/jpd.v13i2.2019
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.825
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.825.g200
Refbacks
- There are currently no refbacks.