Peningkatan Pemahaman Konsep Zakat Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa Kelas V SD N 104320 Pengggalangan

Vivi Pratiwi, Syafnan Syafnan

Abstract


Education is one of the main tools in shaping the understanding and character of students, especially in elementary schools. One important topic in Islamic religious education is the concept of zakat. A good understanding of zakat will help students realize the importance of sharing, caring for others, and applying the principle of mutual cooperation in society. However, observations at SDN 104320 Penggalangan show that the fifth-grade students' understanding of zakat is still low. This is due to the conventional teaching methods used by the teacher, which are less engaging and do not encourage active student participation. Therefore, more effective teaching methods are needed, one of which is the cooperative Jigsaw method. This method allows students to work together in small groups, share knowledge, and learn actively. This research aims to investigate how the Jigsaw method can improve students' understanding of zakat. It is hoped that this study will contribute to improving the quality of Islamic religious education in elementary schools.


Keywords


Islamic Religious Education; Zakat; Cooperative Learning; Jigsaw Method; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Abdul Ghofur, M. (2018). Manajemen Zakat dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: Penerbit Nuansa.

Ali, A. (2020). Pendekatan Kooperatif dalam Pembelajaran: Teori dan Praktik. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Ali, M. (2013). Peran Zakat dalam Keadilan Sosial. Jurnal Ekonomi Islam.

Aziz, I. (2016). Zakat dan Perannya dalam Pemberdayaan Ekonomi Umat. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Aziz, M. (2018). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aulia, Depdiknas. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta

Barkley, E. F., Cross, P. K., & Major, C. H. (2014). Teknik Pembelajaran Kolaboratif: Buku Pegangan untuk Dosen Perguruan Tinggi. Jossey

Bransford, J., Brown, AL, & Cocking, RR (2000). Bagaimana Orang Belajar: Otak, Pikiran, Pengalaman, dan Sekolah.

Deci, EL, & Ryan, RM (2008). Teori Penentuan Nasib Sendiri: Sebuah Teori Makro tentang Motivasi, Perkembangan, dan Kesehatan Manusia. Jurnal Kanada, https://doi.org/10.1037/a0012801

Gokhale, AA (1995). Pembelajaran Kolaboratif Meningkatkan Pemikiran Kritis. Jurnal, https ://d.org /1/jte.v

Gagne, RM (1985). Kondisi Pembelajaran (edisi ke-4).

Harris, K. (2009). Peran Media Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar . Pendidikan

https : //doi.o/10/s11423-008 -90-3

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Kekuatan Umpan Balik .

https : //doi.o/10.3102 /00346543129848

Johnson, DW, & Johnson, RT (1994). Belajar Bersama dan Sendiri: Pembelajaran Kooperatif, Kompetitif, dan Individualistis (edisi ke-3).

Johnson, DW, & Johnson, RT (2017). Kerjasama dan Penggunaan Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran.https://doi.org/10.110/IJEM-06-2017-0143

Johnson, DW, Johnson, RT, & Smith, KA (2014). Pembelajaran Aktif: Kerjasama di Ruang Kelas Perguruan Tinggi.

Kagan, S. (1994). Pembelajaran Kooperatif.

Mayer, RE (2009). Pembelajaran Multimedia.

https://doi.org/10.1017/CBO9780

Mulyasa, E. (2003). Manajemen Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, S. (2013). Teori dan Praktek Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, S. (2017). Dasar-dasar Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Nuraeni, S. (2013). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 132-141. https://doi.org/10.21831/jp.v5i2.3693

Nugroho, S. (2019). Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 45-58.

Sukamto, A. (2015). Zakat dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 19(2), 89-102.

Suyanto, E. (2021). Inovasi Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Dasar. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Suyanto, S. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Kerjasama dan Partisipasi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 234-246.

Syaiful, M. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Siswa.

Jurnal Pendidikan, 1(1), 80-85.

(Tidak ada DOI yang tersedialameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Syamsuddin, M., & Mustofa, A. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Andi Publisher.

Trianto, N. (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Yusuf, M. (2009). Zakat dalam Perspektif Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yusuf, M. (2017). Pendidikan Zakat dalam Islam: Teori dan Praktek di Sekolah. Surabaya: Penerbit Fajar.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.821

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.821.g196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.