Metode Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas V Materi Zakat di Sekolah Dasar Negeri 34 Mampang

Wahyuni Tami Siregar

Abstract


This research investigates the effectiveness of interactive learning methods in enhancing students' understanding of zakat at SDN 34 Mampang. Employing a Classroom Action Research (CAR) approach with two cycles, the study reveals that interactive learning methods significantly improve students' comprehension of zakat. The average class score increased to 75.7 in Cycle I and 90.1 in Cycle II. Additionally, the study demonstrates that interactive learning methods foster increased student engagement and participation in the learning process.


Keywords


Interactive Learning Method;Student Understanding; Zakat; Elementary School; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Abdul Mujib, M. & Muhaimin, A. (2017). Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, N. P. (2019). "Efektivitas Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Zakat pada Siswa Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-57.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Mulyasa, E. (2009). Strategi Pembelajaran Interaktif Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahman, A., & Nurhadi, D. (2020). "Pengaruh Pendekatan Interaktif terhadap Pemahaman Materi Keislaman Siswa". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(2), 130-142.

Sudjana, N. (2014). Metode Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sutarto, H. (2015). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

ina Sanjaya. (2013). Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.816

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.816.g315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.