Metode Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas V Materi Zakat di Sekolah Dasar Negeri 34 Mampang
Abstract
This research investigates the effectiveness of interactive learning methods in enhancing students' understanding of zakat at SDN 34 Mampang. Employing a Classroom Action Research (CAR) approach with two cycles, the study reveals that interactive learning methods significantly improve students' comprehension of zakat. The average class score increased to 75.7 in Cycle I and 90.1 in Cycle II. Additionally, the study demonstrates that interactive learning methods foster increased student engagement and participation in the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Mujib, M. & Muhaimin, A. (2017). Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, N. P. (2019). "Efektivitas Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Zakat pada Siswa Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-57.
Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Mulyasa, E. (2009). Strategi Pembelajaran Interaktif Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rahman, A., & Nurhadi, D. (2020). "Pengaruh Pendekatan Interaktif terhadap Pemahaman Materi Keislaman Siswa". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(2), 130-142.
Sudjana, N. (2014). Metode Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sutarto, H. (2015). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
ina Sanjaya. (2013). Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Prenada Media Group.
DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.816
DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.816.g315
Refbacks
- There are currently no refbacks.