Urgensi Media Pembelajaran Keteladanan Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar

Tatta Herawati Daulae

Abstract


Learning activity is a work done by students in the learning process that aims to obtain learning outcomes related to cognitive, affective and psychomotor. In learning activities it is very important to have a teacher who is able to function as an exemplary media. Because exemplary is an attitude that always displays noble morals that are exemplary, especially in the implementation of learning. So this example is very effective for a teacher to use to increase learning activities. This has been revealed by Armai Arief, that exemplary makes a very large contribution to education, so to increase learning activity, exemplary is a very urgent tool to increase learning activity. It can be seen that students easily absorb the knowledge they learn, lesson objectives will be easily achieved, teachers are easily trusted, students easily feel sympathetic to their teachers, and respect so that they can increase student interest and discipline.


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2013.

Al-Baqi, Muhammad Fuad Abd. Al-Mu’jam Al Mufahras Li Alfazh Al-Qur’an Al-Karim, Mesir: Dar Al Kutub Al Mishriyyah, 1364 H.

Al-Isfahami, Ar-Raib. Mufradat Alfaz Al-Qur’an, Damsik: Dar Al-Qolam, t.t..

Amri, Sofan, dkk. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran, Jakarta: Prestasi Pustakarya, 2011.

Annahlawi, Abdurrahman. Prinsip-prinsip dan Metode Pendidikan Islam, (Bandung: Diponegoro, 1996.

Arief, Armai. Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Caiputat Press, 2002.

Asnawir, Basyiruddin Usman dan. Media Pembelajaran, Jakarta: Delia Citra, 2002.

Bawani, Imam. Ilmu Jiwa Perkembangan Dalam Konteks Pendidikan Islamm, Surabaya: Bina Ilmu, 1990.

Brata, Sumadi Surya. Psikologi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002.

Depdikbud, TIM. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pusat, 1995.

Dilaga, Dewi Salam Prawira. Mozaik Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2004.

Harianto, Belajar Psikologi.com/pengertian dan tujuan pembelajaran/april 2022.

Harianto, Belajar Psikologi.com/pengertian media pembelajaran, 21 Januari 2012.

Hasibuan, Melayu. Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Bumi Aksara, 2012.

Lutfi, Ahmad. Pembelajaran Al-Qur’an dan Hadis, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, 2009.

Ma’luf, Louis. Al-Munjid Fil Lugat, Beirut: Dar Al-Masriq, 1986.

Masyita, Waode. Mengingkatkan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Metode Active Knowledge Sharing Pada Pembelajaran PAI di Kelas XII IIS 4 SMA N 6 Kendari, IAIN Kendari.

Miarso, Yusuf Hadi. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2007.

Mulyasa, E.. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Rosdakarya, 2009.

Musfah, Jejen. Peningkatan Kompetensi Guru: Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.

Quthb, Muhammad. Sistem Pendidikan Islam, Bandung: Al-Ma’arif, 1993.

Ramayulis. Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 1990.

Ras-Eko, blog spot.com/2013/04/jenis-jenis media pembelajaran,html.

Rosesti, Wessy. Pembinaan Disiplin Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri Kecamatan Koto Baru Kabupaten Dharmasraya, Jurnal Administrasi Pendidikan Volume 2, No. 1, Juni 2014.

Sabri, Ahmad. Strategi Belajar Mengajar Micro Teaching, Jakarta: Quantum Teaching, 2010.

Sabri, Ahmad. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Ciputat Press, 2005.

Sadirman, Arief. Media Pembelajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005.

Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo, 2010.

Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo, 2011.

Sudjana, Nana. CBSA dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru, 1989.

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, Remaja Rosda Karya, 2010.

Usma, Basyiruddin. Metodologi Pembelajaran Agama Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2005.

Zain, Saiful Bahria Djamarah dan Aswan. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 1997.

Zakaria, Abi Al-Husain Ahmad ibn Al-Faris ibn. Mu’jam Muqayis Al-Lughah, Mesir: Mustafa Al-Baby Al-Halaby wa Awtaduh, 1389 H, Jilid I Cet. Ke 2.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.667

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.667.g142

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tatta Herawati Daulae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

Penerbit: Yayasan Al-Ahliyah Al-Islamiyah Aek Badak

Alamat: Jl. Mandailing Km 37 Desa Aek Badak Julu Kec. Sayur Matinggi, kode pos 22774, Kab. Tapanuli Selatan, Provinsi Sumatera Utara