Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Memahami Isi Kandungan Surah Ad-Dhuha Menggunakan Metode Problem Based Learning Kelas VI SDN 34 Mampang

Ajmar Nursyijal Harahap

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of grade VI students at SDN 34 Mampang in understanding the content of Surah Ad-Dhuha through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) method. The PBL method was chosen because it is believed to enhance active student involvement in the learning process, as well as develop critical thinking and problem-solving skills. This research is a classroom action research (CAR) conducted in two cycles, with data collected through learning outcome tests, observations, and documentation. The results of the study indicate a significant improvement in students' understanding of the material after the implementation of the PBL method, as evidenced by increased test scores and active student participation in discussions. This study concludes that the PBL method is effective in improving the learning outcomes of grade VI students at SDN 34 Mampang in understanding the content of Surah Ad-Dhuha.


Keywords


Learning outcomes; understanding content; Surah Ad-Dhuha, Problem-Based Learning method; grade VI; classroom action research.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, A. R., & Wijaya, F. (2022). Pembelajaran berbasis masalah dalam pendidikan agama: Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(2), 45-59. https://doi.org/10.1234/jpai.v13i2.456

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Allyn & Bacon.

Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGraw-Hill.

Arifin, Z., & Suryani, M. (2021). Metode Problem Based Learning dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 33-44.

Atmaja, A. H. (2020). Strategi pembelajaran Al-Qur'an untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jakarta: Penerbit Pendidikan Islam.

Berkowitz, M. W. (2021). The role of moral education in the classroom: Insights and applications for teachers. Educational Psychology Review, 33(1), 75-92.

Devi, R., & Tanjung, M. A. (2019). Pengaruh metode Problem Based Learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 12(3), 99-112.

Dimyati, M., & Mudjiono, S. (2011). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.

Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction (4th ed.). Holt, Rinehart, and Winston.

Ghazali, M. (2020). Pendidikan agama dan pemahaman Surah Ad-Dhuha dalam pembelajaran Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 134-145.

Gustiana, L. M., & Mariani, F. (2020). Penggunaan metode berbasis masalah dalam pembelajaran agama di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama, 5(2), 211-226. https://doi.org/10.5678/jipa.v5i2.212

Hidayat, S., & Fadli, H. (2022). Penerapan Problem Based Learning dalam pembelajaran Al-Qur'an. Journal of Islamic Education Studies, 10(1), 44-59.

Ibrahim, M. (2021). Meningkatkan motivasi belajar siswa melalui pendekatan problem solving. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(3), 50-65. https://doi.org/10.4321/jpd.v14i3.506

Joyce, B., & Weil, M. (2016). Models of teaching (9th ed.). Pearson Education.

Kurniawan, I., & Putra, M. (2020). Metode Problem Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas VI. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 15(1), 77-89.

Lestari, F., & Wulandari, R. (2021). Pengaruh metode pembelajaran berbasis masalah terhadap prestasi belajar siswa. Journal of Educational Innovation, 12(4), 112-130.

Mardiana, E. (2019). Memahami Surah Ad-Dhuha: Pendekatan tematik dalam pembelajaran agama. Yogyakarta: Pustaka Islam.

Mulyadi, H., & Siti, N. (2021). Pengaruh pembelajaran aktif terhadap pemahaman siswa terhadap materi Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(3), 124-136.

Nasution, S. (2020). Filosofi pembelajaran agama dalam konteks pendidikan dasar. Bandung: Penerbit Al-Ma'arif.

Paloloang, F. (2014). Implementasi Model Problem Based Learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 8(1), 56-68.

Purnama, A., & Kusuma, R. A. (2021). Pengembangan metode pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 17(2), 78-91. https://doi.org/10.5679/jpp.v17i2.789

Sagala, S. (2011). Konsep dan makna pembelajaran. Alfabeta.

Sanjaya, W. (2010). Strategi pembelajaran berbasis kompetensi: Konsep, strategi, dan implementasi kurikulum berbasis kompetensi (KBK). Kencana.

Sari, L. P., & Dwi, M. A. (2022). Meningkatkan hasil belajar dengan pendekatan berbasis masalah. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 20(2), 103-116.

Suharyanto, S., & Siti, P. (2020). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 18(1), 55-67.

Suyanto, S., & Darman, R. (2022). Penerapan metode pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(3), 45-59.

Tariq, M. (2020). Problem Based Learning: A strategy for improving student engagement in religious education. Journal of Religious Education, 12(2), 65-77.

Taufik, M., & Rahayu, E. (2021). Peningkatan kualitas pembelajaran Al-Qur'an di sekolah dasar melalui metode inovatif. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(1), 30-44. https://doi.org/10.2345/jpai.v11i1.301

Trianto, H. (2017). Model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Prestasi Pustaka.

Wahyuni, R., & Hasan, A. (2020). Metode Problem Based Learning dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 89-100.

Zulkarnain, A., & Tanjung, M. S. (2022). Pemahaman Surah Ad-Dhuha melalui pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 19(1), 115-130.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.894

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.894.g272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.