Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Jujur Disayang Allah Swt. Kelas IV SDN 107105 Desa Kuta Baru

Trindi Sundari Sunjaya

Abstract


This study aims to improve students' learning outcomes on the topic "Honesty is Loved by Allah Swt." through the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model in grade IV at SDN 107105 Desa Kuta Baru. The PBL model was chosen because it trains students in problem-solving, enhances conceptual understanding, and develops critical thinking and collaborative skills. This research employs classroom action research (CAR) consisting of two cycles, each involving planning, implementation, observation, and reflection stages. Data were collected through learning outcome tests, observations, and interviews. The results of the study indicate that the implementation of the PBL model significantly improved students' learning outcomes from the first to the second cycle. Furthermore, this method positively impacted students' learning motivation and active engagement in the learning process. Thus, the Problem-Based Learning model has proven to be effective in enhancing students' learning outcomes on the topic "Honesty is Loved by Allah Swt." in grade IV at SDN 107105 Desa Kuta Baru.

Keywords


Problem-Based Learning; Learning Outcomes; Honesty is Loved by Allah Swt.; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., & Badaruddin, A. (2011). Teori Belajar Kontruktivistik: Pendekatan Aktif dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, Z. (2018). Pendidikan yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Rajawali Pers.

Cahyo, T. (2013). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik. Jakarta: Erlangga.

Djamaluddin, A., & Wardana, I. (2019). Peran Guru dalam Mengembangkan Pengetahuan Siswa melalui Pembelajaran Kontruktivistik. Surabaya: Pustaka Setia.

Ekawati, S. (2019). Prinsip-prinsip Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamid, S. (2021). Inovasi dalam Pembelajaran di Era Digital. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isti`adah, S. (2020). Penerapan Teori Kontruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 35-48.

Khodijah, M. (2018). Strategi Guru dalam Membimbing Proses Pengkontruksian Pengetahuan Siswa. Malang: UMM Press.

Masgumelar, A., & Mustaf, M. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Kontruktivistik: Pandangan dan Aplikasinya dalam Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Nugraha, D. (2019). Praktik Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.

Purnama, M. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suryani, L. (2020). Peran Guru dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Bermakna. Malang: UMM Press.

Suparlan, S. (2011). Penerapan Teori Pembelajaran Kontruktivistik dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Yusra, A. (2022). Pendekatan Kontruktivistik dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Hosnan, M. (2014). Pembelajaran Saintifik dan Kontekstual. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rahman, A. (2015). Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Malang: UMM Press.

Rahmawati, A. (2018). Penerapan Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Jujur. Jurnal Pendidikan, 13(4), 29-41.

Rohmawati, S. (2019). Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Makna Jujur. Jakarta: Erlangga.

Sutopo, B. (2016). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Malang: UMM Press.

Fauziah, L. (2019). Pengaruh Problem Based Learning dalam Meningkatkan Motivasi Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.849

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i2.849.g224

Refbacks

  • There are currently no refbacks.