Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Peer Group Teaching Materi Hijrah Nabi Muhammad saw. Kelas IK SD Negeri 100505 Sihulambu

Fauziah Fauziah

Abstract


This study aims to improve fourth-grade students’ understanding of the Hijrah of Prophet Muhammad (peace be upon him) to Medina in the Islamic Religious Education (PAI) subject through the peer teaching group method. The research employed a classroom action research (CAR) method, conducted in two cycles, each consisting of one session. The students’ average understanding score increased from 55 in the initial stage to 65 in the first cycle and 85 in the second cycle, with a total improvement of 70%. The results show that this method is effective in enhancing students' understanding while fostering positive collaboration and interaction. Students acting as peer tutors gained a deeper understanding, while others felt more comfortable asking questions and engaging in discussions. Future research is recommended to apply this method to other subjects, taking into account the number of students and their individual abilities for more optimal results.

Keywords


Student Learning Achievement; Peer Group Teaching; The Hijrah of Prophet Muhammad; Sihulambu Public Elementary School

Full Text:

PDF

References


Abdul Majid. 2012. Belajar Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya

Andrizal Muslim, 2018. Penerapan Metode Peer Group Teaching Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 5 No. 1 Juli-Desember 2018

Hamzah B. Uno & Satria Koni, 2013. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Hasanudin, dkk, 2017. Hubungan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dengan Kepedulian Sosial Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 1 Darma Desa Cipasung Kecamatan Darma Kabupaten Kuningan, JURNAL AL TARBAWI AL HADITSAH VOL 1 No 2

Henny Dianawati. 2015. Pengaruh Penerapan Metode Peer Teaching Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Negeri Giring Kecamatan Manding Kabupaten Sumenep, Jurnal Ilmiah Mitsu (Media Informasi Teknik Sipil Universitas Wiraraja) Vol 3 No 1

Isra Hayati dan Dian Novianti Sitompul. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Peer Teaching Terhadap Peningkatan Aspek Afektif Mahasiswa Pada Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Program Studi Perbankan Syariah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah/Vol. 2, No. 2,

Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Lalu Syamsul Hakim. 2020. Pembelajaran Peer Group Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan, Civicus: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan | Vol. 8 No. 2

Melvi. 2012. Diskusi Kelompok Terbimbing Metode Tutor Sebaya. Bandung: Yrama Widya

Muhibbin Syah, 2012. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada Muhibbin Syah. 2010. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2010

Nana Sudjana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ngalim Purwanto, 1998. Psikologi Pendidikan Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Nur Rohmah. 2022. Pembelajaran Tutor Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Pai Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Adiwerna, Dian Widya: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan Vol. 6, No. 2

Nurul Ramadhani Makarao. 2009. Metode Mengajar dalam Bidang Kesehatan.

Bandung: Alfabeta

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Yopi Nisa Febianti. 2014. Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar, Jurnal Edunomic, Volume 2 No. 2

Istiqomah, N. (2020). Problem Based Learning (PBL) Learning Model Of Indonesian Learning Outcomes For Class II SD Students. In Social Humanities and Educational Studies (SHEs) Conference Series (Vol. 3, Issue 4, p. 562). https://doi.org/10.20961/shes.v3i4.54360

Luthfiah, Q., Sartika, D., & Wulandari, M. (2021). Metode Resitasi: Analisis Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. In Integrated Science Education Journal (Vol. 2, Issue 3, p. 84). https://doi.org/10.37251/isej.v2i3.177

Maulidi, A. (2020). PENINGKATAN KECERDASAN SPIRITUAL SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING MATA PELAJARAN AL-ISLAM. In Reflektika (Vol. 15, Issue 1, p. 15). Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien. https://doi.org/10.28944/reflektika.v15i1.398

Nisa, S. Pd. A. C., Anwar, N., & Daud, A. H. M. (2022). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perbandingan. In Ar-Riyadhiyyat Journal of Mathematics Education (Vol. 2, Issue 2, p. 72). https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v2i2.178

Saadiah, ST. (2020). PENERAPAN METODE BERVARIASI PADA MATERI POKOK IBADAH HAJI DAN UMROH DALAM UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. In JUPE Jurnal Pendidikan Mandala (Vol. 5, Issue 6). https://doi.org/10.58258/jupe.v5i6.3450




DOI: https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.800

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.800.g173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Fauziah Fauziah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

Penerbit: Yayasan Al-Ahliyah Al-Islamiyah Aek Badak

Alamat: Jl. Mandailing Km 37 Desa Aek Badak Julu Kec. Sayur Matinggi, kode pos 22774, Kab. Tapanuli Selatan, Provinsi Sumatera Utara