PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN MUFRADAT BAGI ANAK SD DI LINGKUNGAN IV SIHITANG PADANGSIDIMPUAN

Yunaldi Yunaldi, Nuradilah Nuradilah

Abstract


Vocabulary learning is still not optimized by most Arabic language teachers, even though vocabulary learning is the most basic skill that students must master. This research aims to assist in learning Arabic vocabulary for elementary school children in the IV Sihitang environment. This research method is qualitative. Qualitative research is used to examine the conditions of natural objects where the researcher is the key instrument. This qualitative research uses data collection instruments with observation techniques and direct interviews with students in the Sihitang IV neighborhood area. The results of this research show that three things are done to assist in learning Arabic vocabulary, namely using songs when teaching vocabulary, then using picture media, and using chain word guessing. The research concludes that students' interest increases when the learning process uses songs, pictorial media, and chain-word guessing.


Keywords


Learning assistance, Mufradat learning for elementary school children

Full Text:

PDF PDF

References


Abdul Wahab, M. (1985). Model Pengembangan Pembelajaran Mufradat. 1–15.

Abdurochman. (2017). Strategi Pembelajaran Kosakata. An-Nabighoh, 19(1), 76–77.

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif.

Agi Januarti, Imran, S. (n.d.). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi. 1–14.

Aisyah, K., Hamid, A., & Masrur, M. (n.d.). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Kelas VII MTs YPPTQMH Ambarawa Application Of The Singing Method In Learning Arabic Language In Class VII MTs YPPTQMH AMBARAWA Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah (STIT) PRINGSEWU. 8–12.

Arsyad Itsarl Ikhwan, Syihabuddin, M. A. (2021). Problematika Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19 Pendahuluan. Al-MA’rifah (Jurnal Budaya, Bahasa Dan Sastra Arab), 18(2), 121–126. https://doi.org/10.21009/almakrifah.18.02.01

Asep Suherman*, Akhmad Alim, W. S. (2023). Metode permainan dalam pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Dasar Islam Ibnu Hajar dan Aliya Bogor. … Pendidikan Islam, 16(2), 349–362. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i2

Bashrah, J., Bernyanyi, M., Penguasaan, D., Bahasa, M., Penulis, A., Musthafa, I., Hermawan, A., Penelitian, M., & Arab, B. (2021). Afiliasi Penulis Izzudin Musthafa & Acep Hermawan, Metodologi Penelitian Bahasa Arab , Bandung: Rosda 51. 01(November), 51–61.

bidin A. (2017). Pengajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Anak-Anak Dengan Media Lagu. MUTSAQQAFIN; Jurnal Pendidikan Islam Dan Bahasa Arab, 4(1), 9–15.

Hijriyah, U. (2016). Stategi dan implikasinya dalam kemahiran berbahasa. In Menyimak Stategi Dan Implikasinya Dalam Kemahiran Berbahasa.

Hisbulloh. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas X di MA Al-Falah Gunung Kasih. L-DHAD Pendidikan Bahasa Arab, 01 No. 01, 1–10.

Kusumaning, D., Mufidah, N., & Huda, M. M. (2022). Pembelajaran Mufrodat Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Pesantren Sabilil Muttaqien Banaran Kabupaten Magetan. MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 115–133.

Magdalena, I., & Luthfiyah, J. (2020). Strategi Guru Dalam Menghadapi Gaya Belajar Siswa Kelas 3 Di SD Negeri Tangerang 5. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 151–168.

Maksudin, & Nurani, Q. (2018). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab (Teori dan Praktik).

Prihatin, Y. (2017). Problematika Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal STKIP PGRI Jombang, 5(3), 45–52.

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i1.252

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969

Syamsi, N., & Azizah, L. (n.d.). Penggunaan Whisper Game Untuk Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. 0, 196–202.

Syarifuddin, H. (2019). Keefektifan Pembelajaran Mufradat untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Santri Daya di Kota Banda Aceh. Jurnal LISANUNA, 5(1), 144–155.

Vebrianto, S. (1998). Kapita Selekta Pendidikan II.

Zuhdy, H. (2017). Teknik Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Workshop Peningkatan Kompetensi Pembelajaran Bahasa Arab BSA UIN Malang (2017), 1, 1–21.

Zulaikha, S. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah. Revista Brasileira de Ergonomia, 9(2), 10.




DOI: https://doi.org/10.62086/mjpkm.v3i1.644

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/mjpkm.v3i1.644.g147

DOI (PDF): https://doi.org/10.62086/mjpkm.v3i1.644.g148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yunaldi Yunaldi, Nuradilah Nuradilah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All works are licensed under CC BY-SA

 

Penerbit: Yayasan Al-Ahliyah Al-Islamiyah Aek Badak

Alamat: Jl. Mandailing Km 37 Desa Aek Badak Julu Kec. Sayur Matinggi, kode pos 22774, Kab. Tapanuli Selatan, Provinsi Sumatera Utara